Bluetooth Headset in de auto

De wetgeving in Nederland biedt de zendamateur nog steeds de mogelijkheid om met een microfoon in de hand achter het stuur deel te nemen aan het verkeer. Ik ben al geruime tijd bezig om de handmicrofoon te vervangen door een headset. Het hoger doel is het verhogen van de veiligheid bij het gebruik van de zender in de auto. Jaren geleden heb ik een bedrade headset in de auto gebruikt. Op zich een hele bruikbare toepassing. Echter zat in die tijd het snoertje nog wel eens in het mechanisme van de handrem, of krulde het kabeltje zich rond de versnellingspook. Dit zijn toch wel zaken waar je in deze specifieke toepassing rekening moet houden.

Een  aantal jaren geleden ben ik met een set in aanraking gekomen die over Bluetooth beschikte. Dit gaf de mogelijkheid om met Bluetooth headsets te gaan experimenteren. De  meeste BlueTooth headsets waren in die tijd oortjes die meestal voor een mobiele telefoon gebruikt werden. Niet te opvallend en de microfoon zat

De BlueParrott BT-350-XT

meestal bij het oor, of daar niet ver vandaan. 

Een ander nadeel van deze bluetooth oortjes is het comfort van de headset die gebruikt wordt. Ik weet niet hoe u het comfort van een klein BlueTooth oortje ervaart maar bij mij blijven ze meestal heel lastig in of aan het oor zitten of gaan irriteren. Ze mogen eigenlijk niet opvallen en daarom worden er constructies gekozen om de oortjes nagenoeg te verbergen aan het oor.

De afstand tussen microfoon en mond(hoek) is ook een belangrijk item. Hoe groter deze afstand, hoe lastiger het wordt voor de logica in het oortje om de achtergrond-QRM weg te filteren. Of het lukt goed maar dan is het audiogeluid soms te ver vervormt, of de filtering is niet goed en je hoort ook de andere geluiden van de auto.

Er zijn meer amateurs met een Bluetooth oplossing bezig. Ik sprak een tijdje geleden een andere amateur en hij werkte met een BlueParrott BT-250.  De verstaanbaarheid was niet van een handmicrofoon te onderscheiden. Op zich ook niet zo vreemd aangezien de microfoon vlak bij de mondhoek zit en de headset 95% van de achtergrond herie onderdrukt.

Read More . . .

4 gedachten over “Bluetooth Headset in de auto

  • 20 juni 2022 om 21:29
    Permalink

    Het effect dat je schetst met 2 QSO’s die je hoort via VFO A èn VFO B tegelijkertijd komt mij niet bekend voor. Volgens mij moet dat instelbaar zijn vanuit het menu.

    Beantwoorden
    • 20 juni 2022 om 22:24
      Permalink

      Volgens mij is dat een firmware Settings van de Bluetooth module in de FTM300. Dan ben ik benieuwd welke versie jij in jouw set hebt zitten. Als ik de 350 met mijn FTM400 koppel kan ik wel het volume op de Yaesu-set regelen. Koppel ik hem met de FTM300 dan doen de volume regelaars niets.

      Beantwoorden
  • 21 juni 2022 om 08:42
    Permalink

    Ik denk dat het inderdaad een firmware instelling is; bij de set in de auto kan ik het volume regelen via de knoppen op de headset, maar als ik hem pair met de FTM-300 in de shack dan moet ik het volume regelen op de set. Reden voor mij om de firmware van de 300 in de auto niet bij te werken.
    Misschien dat ik iets te snel was met reageren, maar ik doelde eigenlijk op de Subband Mute optie. En ja als het QSO op je main VFO stil valt, dan hoor je het QSO dat op de sub VFO actief is. En daar zal jij waarschijnlijk op doelen.
    Wat de firmware betreft, die zal ik wel even opzoeken als ik weer achter het stuur zit 🙂

    Beantwoorden
    • 21 juni 2022 om 19:03
      Permalink

      Ik heb vandaag de firmware van de FTM-300DE bijgewerkt naar de versie die nu op de Yaesu-site te vinden is. Ik heb nu de extra optie in het Bluetooth menu van de set en kan nu het audio naar de luidspreker sturen, terwijl de BT-350-XT ook gekoppeld is. De headset kun je gebruiken om te zenden en te moduleren via de Boom.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *